De eerste oplossing is niet altijd de juiste
Meervoudig perspectief als basisvaardigheid voor onderwijsprofessionals
Jouw vak beheers je als geen ander. Maar beheers je ook de klas? De dynamiek in elke groep is anders en als leerkracht moet je dat goed aanvoelen. Elke dag neem je als leerkracht honderden beslissingen die betrekking hebben op de leerlingen en de groep. Soms doe je dat te snel, en zonder het probleem volledig te overzien. Daarom is het in veel situaties goed om een beslissing uit te stellen tot je alle informatie goed in beeld hebt. Maar hoe doe je dat?
Reageren op probleemgedrag
Hoe kun je goed omgaan met gedrag van leerlingen in de klas? Het ontbreken van een passend antwoord levert leerkrachten vaak veel stress op. Ook moeizaam contact met ouders kan soms kopzorgen opleveren. Niet adequaat reageren, kan er weer voor zorgen dat individuele leerlingen niet begrepen worden en soms sneller dan nodig is worden doorverwezen.
Dat is zonde, niet alleen voor de leerling en ouders. Ook voor de leerkracht die tijd en energie steekt in een situatie die maar niet beter wordt. In de leergang Wegwijs In Gedrag leren ze daarom om de situatie vanuit meervoudig perspectief te bekijken. Zo kunnen onderwijsprofessionals het volledige probleem in kaart brengen en daar een passende oplossing uit destilleren.
Vaardigheden van Wegwijs In Gedrag
Om dat te doen heb je een vaardigheid nodig waarmee je je eigen interpretaties (h)erkent, en waarmee je je kunt verplaatsen in de situatie van een ander. Die vaardigheden worden je als docent tijdens de leergang bijgebracht. Zo wordt het mogelijk om iedereen te includeren, terwijl je eigen aannames excludeert. Het zorgt dat je als leerkracht in staat bent om op een open manier naar het probleem in de klas te kijken en je af te vragen wat er nodig is om tot een oplossing te komen.
En wanneer is het beeld dat je hebt geschapen dan compleet? Helaas weet je dat nooit helemaal zeker. Maar je leert in de leergang wel wat de mogelijkheden zijn. Welke zaken dicht bij het probleem liggen en op welke dingen je van veraf nog invloed kunt hebben. En het is belangrijk om te leren accepteren dat je iets niet weet. Dat is een kans om iets nieuws te onderzoeken.
Dat klinkt als veel extra werk – meer werk dan vanuit je eigen intuïtie snel een klap op een probleem geven. Maar de eerste oplossing is vaak niet dé oplossing en als een probleem niet effectief opgelost wordt, blijft het je tijd en energie kosten. Daarbij is het innemen van meervoudig perspectief geen tijdrovende klus. Het is een vaardigheid die je kunt trainen, een spierbal die steeds sterker wordt. Je wordt er steeds beter en handiger in. En als het even niet lukt, kun je terugpakken.
Dé oplossing?
De oplossing die je als eerste bedenkt, is meestal niet dé oplossing. Door een probleem te benaderen vanuit een meervoudig perspectief, bespaar je jezelf stress, zorgen en conflict wat uiteindelijk veel tijd scheelt. Als leerkracht nemen we heel veel besluiten voor kinderen. Door te vertragen en een probleem op verschillende manier te benaderen, ga je betere besluiten nemen.
De leergang Wegwijs In Gedrag bestaat uit 5 bijeenkomsten en loopt over 7 maanden met doorlopend online contact. Tijdens de bijeenkomsten is er volop ruimte om te experimenteren en feedback te geven en te krijgen. In de samenkomsten reflecteer je op je handelen en ga je dieper op de inhoud in. Er komt niet alleen theorie aan bod, het is ook belangrijk om het zelf te ervaren en te doen. Tijdens elke bijeenkomst staat een ander perspectief centraal.
Leukere interacties
In de laatste bijeenkomst is het tijd voor cursisten om te presenteren wat ze geleerd hebben, hoe ze aan een probleem gewerkt hebben en wat ze daarbij ontdekt hebben. Daarbij verbazen de leerkrachten zich over de resultaten die ze zelf behalen. Ouders die opener met ze praten, meer gelijkwaardigheid in de relatie met ouders en kind en een eind aan het ‘wij/zij’ denken. En misschien nog wel het belangrijkste: ze geven aan dat ze dankzij hun nieuwe vaardigheden ook veel leukere interacties met de betreffende kinderen hebben