Start vanuit je eigen ervaring
Als onderwijsprofessionals zijn we voortdurend bezig met het leren van onze leerlingen. Voor het begeleiden van leerlingen, vooral diegenen die ons soms tot het uiterste drijven met hun gedrag, is het essentieel dat we als onderwijsprofessionals blijven leren en reflecteren. Op die manier bouwen we begrip op en bevorderen we een positieve samenwerking met onze leerlingen en collega’s.
Jouw ervaring staat centraal
Bij Wegwijs In Gedrag geloven we dat leren begint met het stellen van je eigen leervraag, gebaseerd op je eigen praktijkervaringen en behoeften. Tijdens onze leergang ga je aan de slag met jouw specifieke vraag, zowel individueel als in samenwerking met je groepsgenoten en trainers. Samen reflecteren we en delen we ervaringen en kennis, zowel tijdens de bijeenkomsten als online. Op deze manier hoef je nooit met vragen te blijven zitten. Het is inspirerend om te zien hoe anderen leren en welke uitdagingen zij tegenkomen, en daarvan te leren. Het verrijkt je inzicht.
Methode eigen maken
We stemmen ook af hoe de leergang het beste kan worden aangepast aan de unieke behoeften en doelen van jouw school, schoolbestuur of samenwerkingsverband. Het is geen standaard leergang; je gaat actief aan de slag om de methode eigen te maken, zodat je deze echt in de praktijk kunt toepassen. Door middel van oefeningen in de klas en tijdens bijeenkomsten krijg je inzicht in je eigen interpretatiekader en de rol die je lichaam en brein spelen in interacties met anderen, zoals de klas, ouders, leerlingen met specifieke behoeften, en de bredere context.
Hoe ziet een training eruit?
De trainingssessies vinden plaats binnen jouw organisatie met maximaal 16 deelnemers. Als de deelnemers afkomstig zijn van verschillende scholen binnen een samenwerkingsverband of schoolbestuur, streven we naar een evenwichtige vertegenwoordiging van elke school en organiseren we de groepen zodanig dat mensen met vergelijkbare functies hun ervaringen kunnen delen.
Onze leergang wordt geleid door twee ervaren trainers, ondersteund door een team van ongeveer twintig specialisten die betrokken zijn bij de begeleiding. Sommigen van hen zijn werkzaam binnen de organisatie waar de training plaatsvindt.
Tijdens de training worden verschillende methoden gebruikt om meerdere perspectieven in te nemen, waardoor we tegemoet kunnen komen aan diverse behoeften van leerlingen en een vollediger beeld kunnen vormen van zowel de leerling als de context waarin bepaald gedrag zich voordoet.
Het uiteindelijke doel van de training is gedragsverandering te bewerkstelligen door middel van concrete en praktische modellering van de behandelde principes. Dit wordt bereikt door een combinatie van theoretische kennisoverdracht, praktijkvoorbeelden en interactieve sessies, waarbij de nadruk ligt op het toepassen van het geleerde in de praktijk. Deelnemers beschrijven de ervaring vaak als levensveranderend.
Toepassen in de praktijk
We organiseren ook een implementatietraject rondom de bijeenkomsten om ervoor te zorgen dat wat er geleerd wordt ook daadwerkelijk wordt toegepast in de praktijk. Dit draagt bij aan het verbreden van het interpretatiekader, het bevorderen van inclusie, het creëren van gelijke kansen, het nemen van weloverwogen beslissingen, het versterken van de responsiviteit in het omgaan met gedrag van leerlingen en ouders, en het versterken van de pedagogische basis en alliantie.
Wil je meer weten over de inhoud, ervaringen, onderzoek en de methode achter onze incompany leergangen en implementatietrajecten bij Wegwijs In Gedrag? Bezoek dan onze website op www.wegwijsingedrag.nl. Voor meer informatie of om contact op te nemen, vul ons contactformulier in. We horen graag van je en zullen snel reageren.