‘Ik kan nu sneller schakelen’
Ervaringen uit eerste hand
“De grootste verandering is dat ik beter naar mezelf kijk wanneer ik de klas binnenloop”, zegt Saskia de Ruiter. Zij is groepsleerkracht in het basisonderwijs en besloot de leergang Wegwijs in Gedrag te volgen na een tip van de intern begeleider van haar school. “Ik dacht: wat leuk, daar wil ik meer over weten!”
Die tip kwam op een goed moment voor Saskia: “Vorig jaar had ik een leerling in de klas waarbij de gedragingen aan het begin van het schooljaar leken op kenmerken van autisme. Ik wist niet zo goed hoe ik dichterbij hem kon komen en hoe ervoor te zorgen dat hij zich kon ontwikkelen. Daar heb ik met zijn moeder contact over gehad en toevallig werd ik na een van die gesprekken gewezen op Wegwijs in Gedrag.”
Van scepsis naar eyeopener
Aanvankelijk was Saskia naar eigen zeggen ‘hartstikke sceptisch’, maar gaandeweg bleek Wegwijs in Gedrag toch een eyeopener voor haar. “Echt kijken naar jezelf en voelen wat een situatie met je doet en hoe je daarop reageert, dat heeft wel degelijk effect op de klas. Het maakt nogal een verschil of je de klas binnenstapt met een gevoel van ‘Oh mijn god, wat gaan we vandaag weer meemaken?’, of dat je denkt: we gaan er wat van maken! Dat is de grootste verandering die Wegwijs in Gedrag teweeggebracht heeft: dat ik beter naar mezelf kijk wanneer ik de klas binnenstap. Als ik er een leuke dag van wil maken, moet ik dat ook uitstralen.”
De leerling voelt zich gezien
Saskia merkt dat ze sneller kan schakelen, bijvoorbeeld als ze een leerling met een boos gezicht de klas ziet binnenlopen. “Elke dag komen wel kinderen binnen met verdriet. Dan kun je denken: wat irritant dat Pietje boos binnenkomt. Maar je kunt ook denken: oh, hij geeft aan dat hij boos is. Dan kun je vragen of hij het erover wil hebben. Heel vaak is het antwoord dan nee, maar vervolgens vraag je of de leerling het er op een later moment wel over wil hebben. Zo voelt diegene zich gezien. Dat is bij mij sinds Wegwijs in Gedrag wel echt veranderd. Dat ik eerst wil weten wat de situatie van de leerling is voordat ik de les start.”
Waardevol
“Ik vond het ook mooi dat het zo’n intensief traject is”, vervolgt Saskia. “Daardoor ga je het ook echt toepassen. Als dit slechts één avondje is, raak je misschien wel geïnspireerd, maar dan vloeit het vaak weer weg. Dat is nu niet het geval, omdat het een heel schooljaar lang steeds even terugkomt met huiswerkopdrachten. Je gaat bij elkaar kijken: ‘Hey, hoe doe jij dat?’ En je kunt elkaar tips geven in de online omgeving. Dat was heel waardevol.” Saskia kan Wegwijs in Gedrag dan ook zeker aanbevelen aan haar vakgenoten. Sterker nog: dat heeft ze al gedaan. “Hier op mijn school gaan we de cursus nu met de hele onderbouw doen!”