‘Het is een ingang naar passend onderwijs’
Ervaringen uit eerste hand
Geertrui Meinema werkt inmiddels vier jaar bij een ‘arrangementschool’ en heeft in die tijd heel wat ervaring opgedaan met leerlingen met bijzonder gedrag. “Maar je kunt altijd meer leren”, vindt ze. “Zo’n anderhalf jaar geleden kwam mijn directeur naar me toe met de vraag: ‘Wegwijs in Gedrag, zou dat iets voor jou zijn?’ Ik voelde wel de behoefte om als leerkracht proactiever te kunnen denken voordat ik collega’s inschakel, dus ik besloot het te proberen.”
De school waar Geertrui werkt, probeert kinderen zoveel mogelijk in het regulier onderwijs te houden en niet door te sturen naar het speciaal onderwijs. “Als school zijn we al heel actief in het om kinderen heen staan en met elkaar kijken naar leerlingen – en dus ook vanuit verschillende invalshoeken. Dat is tijdens de leergang Wegwijs in Gedrag voor mij in een theoretisch model komen te staan. Het heeft handvatten gekregen. Dat je denkt: oh ja, dat kun je dus ook op die of die manier doen. Dat vond ik heel verrijkend.”
Kleine stapjes
“Tijdens deze cursus ontdekte ik hoe ik alle posities in en om het kind kon bekijken”, vervolgt Geertrui. “Ik hoop dat ik dat nu zo in de vingers heb dat ik het niet makkelijk meer loslaat.” Ze merkte wel dat het in ‘kleine stapjes’ ging. “Ik dacht dat ik bij de derde sessie al wel zou weten wat ik precies moest doen met een bepaald kind om de grote oplossing te leveren. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Je moet de cursus niet volgen omdat je een kind in de klas hebt waarvan je niet precies weet wat ermee aan de hand is. Nee, Wegwijs in Gedrag helpt je anders kijken naar ontwikkelingen.”
Tijd, aandacht en energie
Geertrui kan Wegwijs in Gedrag zeker aanbevelen, maar wil daar wel iets bij aantekenen: “Zorg dat je een sponsor binnen je school hebt, iemand die met jou het belang van breed kijken ziet. Ik heb me gedragen geweten door mijn team. Ik vertelde anderen waar ik mee bezig was en dan zeiden zij: ‘Oh wat goed van je, daar kunnen we allemaal wat aan hebben.’ Je moet als groep ook echt het maximale halen uit de besprekingen van de opdrachten die je krijgt. Het duurde bij ons even voordat dat lekker op gang kwam – dat we elkaar meer vertelden dan alleen: ‘Wat heb je dat stuk goed geschreven.’ Het vraagt dus tijd, aandacht en energie.”
Ingang
Passend onderwijs is veel dichterbij dan we denken, meent Geertrui. “Maar dan moeten we het wel samen doen. En in die zin is Wegwijs in Gedrag een ingang daarnaartoe. We horen allemaal dat het passend onderwijs zo moeilijk en bureaucratisch is, maar soms is het ook gewoon heel goed kijken naar een leerling en bedenken: wat kunnen we nu samen betekenen voor het kind? En ik vind dat deze cursus daar echt aan bijdraagt! Maar dan moet je het dus wel samen doen met je team.”