Met subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) is een exploratief praktijkonderzoek uitgevoerd om te zien hoe deze interventie leerkrachten versterkt in het omgaan met moeilijk gedrag. Dit onderzoek naar meervoudig perspectiefnemen bleek mooie resultaten op te leveren: de zelfeffectiviteit van leerkrachten is toegenomen en ze ervaren het gedrag van leerlingen nu als minder problematisch, terwijl pro-sociaal gedrag juist toeneemt.
Onderzoek: leraren kijken en handelen anders
Hoewel de analyse van ontwikkelingsperspectiefplannen nog geen toename in meervoudige perspectiefname laat zien, zijn er al wel duidelijke aanwijzingen dat leerkrachten anders zijn gaan kijken en handelen bij gedragssituaties. Ze zijn zich meer bewust van de invloed van hun eigen perspectief en hebben dit meegenomen in hun interacties met leerlingen en ouders.
Dit onderzoek vormt een eerste verkenning naar het leren van meervoudig perspectief en de effecten ervan. Het biedt nieuwe mogelijkheden om beter om te gaan met ervaren probleemgedrag en geeft richting aan toekomstig onderzoek.